TampereAllbright
Menu

16.6.2015 | Maria Antila

Kuinka yritykset innostetaan hyödyntämään muotoilua

Muotoco-hankkeen olennainen osa ovat olleet mallikehitysprojektit eli tähtihankkeet. Muotocon alkutaipaleella kartoitetuista yrityksistä tähtihankkeisiin valittiin muutama. Kehitysprojekteissa yrityksille osoitettiin, kuinka muotoilun prosesseja ja luovaa ajattelua voidaan hyödyntää niiden haasteiden ratkaisemiseksi.

Ulkopuolinen näkemys yhdistyy toimialaosaamiseen

Hanketiimit muodostuivat muotoilijoista ja yritysten edustajista. Niissä yhdistyi siten yritysten vankka toimialaosaaminen sekä muotoilijoiden työkalut ja ulkopuolinen näkemys. Työssä kaivettiin esiin mahdollisuuksia palveluiden ja tuotteiden kehittämiseen ja kansainvälistymiseen.

Viestinnän kehittämistä ja kansainvälisiä mahdollisuuksia

Yritykset valittiin erilaisilta toiminta-aloilta. Valituksi tulivat ohjelmistoalan yritys Roidu, hoiva- ja hyvinvointialan yritys HoviKoti sekä muovi- ja pakkausvalmistaja Artekno.

Kansainvälistä kasvua hakevan startup-yritys Roidun tähtihanke keskittyi tuotteiden segmentointiin sekä segmenttien visuaaliseen esittelyyn, kansainvälisen viestinnän kehittämiseen ja case-mallien luomiseen myynnin tueksi. Roidun henkilökunta sitoutettiin kehitettäviin asioihin.

HoviKodin tähtihankkeessa kehitystoimenpiteet suuntautuivat hoivapalveluiden tuotantoprosessien ja viestinnän kehittämiseen. Viestintää työstettiin HoviKodin tiimin kanssa käyttäjäsegmenttien erityistarpeita huomioiden erilaisilla viestinnän kärjillä ja jaksotuksilla eri ajankohdille.

Arteknon tähtihankkeessa visualisoitiin kansainvälisiä mahdollisuuksia yhdelle yrityksen olemassa olevista tuotteista. Toimenpiteiden tavoitteena oli luoda sisäistä innostusta kehityshankkeen tueksi, jotta kyseessä olevan tuotteen kaikki potentiaali tulisi tulevaisuudessa hyödynnetyksi.

Muotoilupalvelut mukaan kehitysprojekteihin nyt ja tulevaisuudessa

Hankkeet toteutettiin yritysten tarpeista ja lähtötilanteista käsin, ja niistä muodostui siten keskenään hyvinkin erilaisia. Niitä yhdisti kuitenkin se, että yritykset innostettiin hyödyntämään muotoilupalveluita kehitysprojekteissaan nyt ja jatkossa.

Maria Antila

Maria Antila

Copywriter
040 595 8485
maria.antila@radikal.fi

Radikal Advertising
Hämeenpuisto 43–45
33200 Tampere
www.radikal.fi

Muotoco

Tredea

eu6aika-tunnus-slogan-RGB-C

Yhteystiedot

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy

Kehityspäällikkö
Aki Anttila
050 365 6664
aki.anttila@tredea.fi

Tilaa sisältö

Syötä sähköpostiosoitteesi tilataksesi blogin artikkelit ja saadaksesi päivityksiä sähköpostitse.