TampereAllbright
Menu

23.3.2015 | Maria Antila

Sparkkauksissa tehdään eikä vain tuumita

Yrityskonsultaatiot ovat kaikin puolin kivoja. Ja leppoisia. Niissä on mukava käydä piipahtamassa ja lepuuttamassa hetken aivojaan arjen hektisen toimistotyön lomassa. Antaa konsultin puheen virrata… Ja samalla tarkistaa tärkeimmät meilit sekä päivittää Facebook ajan tasalle: ”Tosi mielenkiintoisessa workshopissa. Vuoden maistuvin kahvipulla!”

Mitä jos konsultin ja yritysten aika voitaisiin käyttää tehokkaammin? Jos työskentely olisikin oikeasti tavoitteellista ja tuloshakuista pelkän tiedonjaon sijaan?

Sparkkauksissa ei istuskella seuraamassa konsultin powerpoint-sulkeisia, vaan tehdään ihan konkreettisesti töitä. Yksisuuntainen puhuminen on hopeaa – parhaimmillaankin. Piirtäminen, kirjoittaminen ja tilassa liikkuminen taas ovat sitä kultaa.

Sparkkauksissa tuodaan samaan avaraan ja aktiivista työskentelyä varten kalustettuun tilaan yrityksiä ja muita osallistujia, jotka työskentelevät yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.

Yksi Sparkkauksen perussääntö on, että istumista pyritään välttämään. Sparkkaustilassa on suuria piirtotauluja, joille yritykset kirjoittavat ja piirtävät lähtökohtiaan, haasteitaan ja tavoitteitaan. Osallistujat liikkuvat tilassa ja lisäävät tauluille kukin omat ajatuksensa rikastaen kokonaisuutta.

Toimintatavan rikkaus on sen monipuolisuudessa. Kun synnytetään keskustelua eri toimialojen ja osaajien välillä, saadaan raikasta näkökulmaa omaan tekemiseen. Autofirmaa kehitettäessä parhaat asiantuntijat eivät välttämättä löydy autopuolelta ollenkaan – uusi näkökulma tekemiseen voikin löytyä vaikkapa penkinvalmistajan tai sähköinsinöörin hatun alta.

Sparkkauksissa voi olla osallisina useampi yritys tai niissä voidaan keskittyä syvemmin vain yhden yrityksen tilanteeseen. Muotoilun Sparkkauksessa 5.2. käytiin läpi yritysten muotoilucaseja ja muotoiluun liittyviä tavoitteita sekä hahmotettiin tilannekuva: missä ollaan ja mitä halutaan saada aikaan. Mukana olivat Roidu, Artekno, Prima Pet Premium ja Hovi-Koti. Seuraavassa sparkkauksessa 20.2. pureuduttiin tarkemmin yksinomaan Roidun asioihin.

Maria Antila

Maria Antila

Copywriter
040 595 8485
maria.antila@radikal.fi

Radikal Advertising
Hämeenpuisto 43–45
33200 Tampere
www.radikal.fi

Muotoco

Tredea

eu6aika-tunnus-slogan-RGB-C

Yhteystiedot

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy

Kehityspäällikkö
Aki Anttila
050 365 6664
aki.anttila@tredea.fi

Tilaa sisältö

Syötä sähköpostiosoitteesi tilataksesi blogin artikkelit ja saadaksesi päivityksiä sähköpostitse.