TampereAllbright
Menu

27.4.2015 | Riina Pulkkinen

Voiko muotoilua myydä yhteiskehittämällä?

Muotoco-verkosto kokoontui Satakunnan sillan kupeeseen kehittämään TreStartin palvelu- ja tilakonseptia.

Tapahtumalla oli kolme tarkoitusta

Iltapäivän työpaja oli koeponnistus suuntaan, jossa koitetaan madaltaa muotoilupalveluiden hankintaan liittyviä esteitä ja pienentää sen riskejä. Käytännössä muotoilijat antavat pari tuntia ajastaan ja asiakas voi nähdä useamman palveluntarjoajan kerralla.

Listasin työskentelysession hyötyjä ja uhrauksia omasta ja muiden osallistujien näkökulmasta.*

Uhraukset

Valmisteluun käytetyt resurssit

Jos yritys toimii isäntänä, niin tilaisuus vaatii jonkin verran valmisteluja. Työskentelyyn käytettävän ajan lisäksi on varattava muutamia tunteja valmisteluun sekä henkilö(t) osallistumaan.

Osallistumiseen käytetty aika

Osallistumiseen käytetty aika on uhraus molemmin puolin, jos tekeminen ja osallistujajoukko ei vastaa toiveita. Ainakin tällä kerralla osallistujia olisi mahtunut tuplasti enemmänkin mukaan. Toisaalta taas case oli mielenkiintoinen ja toi sitä kautta mielekkyyttä ainakin omalle osallistumiselle.

Casen miettimiseen käytetty aika ja energia

Jos casen rajaa tiukasti, niin se sulkee tietenkin jotain suuntia pois. Näin jälkikäteen viisastellen TreStartin tapauksessa casea olisi ehkä kannattanut rajata rohkeammin. Nyt rajaus oli hieman löyhempi. Tämä säästi suunnitteluvaiheen ajankäyttöä, mutta uskon, että ideointivaiheessa olisimme saaneet konkreettisempia ratkaisuja tarjolle.

Ostamiseen käytetty aika ja energia

Työpajan jälkeen case-yrityksen pitää edelleen päättää, mistä palveluita hankkii vai hankkiiko mistään. Myös työpajan jälkeen tulevat tarjoukset pitää silti käsitellä yrityksen käytäntöihin kuuluvalla tavalla.

Hyödyt

Avaa muotoilun erilaisia tapoja

Yhteiskehittelysessio, jossa on monenlaisia muotoilijoita paikalla, avaa muotoilun eri lajeja luonnollisella tavalla. Esimerkiksi tekemämme ideajulisteet konkretisoivat, miten tilasuunnittelu, viestinnän suunnittelu ja palvelumuotoilu limittyvät yhteen.

Antaa tietoa ihmisistä

Muotoilijoiden erilaiset osaamiset ja tapa toimia tulee paremmin esille. Yritys saa käsityksen siitä, millaisten ihmisten kanssa he mahdollisesti ovat yhteistyötä tekemässä.

Vähentää huonoja tarjouksia

Yhteisen tekemisen ympärille syntyy luontevaa vuorovaikutusta, jossa molemmat osapuolet koittavat ratkaista samaa haastetta. Muotoilijat saavat luontevan kontaktin yritykseen ilman, että koko homma tuntuu “myymiseltä”.

Vuorovaikutuksen myös muotoilijat toivottavasti ymmärtävät paremmin yrityksen tarpeita session pohjalta. Tarjousten laatu paranee ja itse toteutusvaiheessa päästään suoraviivaisemmin asiaan.

Mihin yhteinen työskentelysessio lopulta johti?

Tietojeni mukaan TreStart saa muotoilijoilta kahdesta neljään erilaista tarjousta. Ainakin me teemme omastamme erilaisen kuin mitä ajattelin ennen työpajaa.

Itse koin, että muutaman tunnin panostus tuotti mielekästä keskustelua mahdollisen asiakkaan kanssa. Opin, millä käsitteillä ja tavoilla he kehittävät omaa palveluaan. Samalla yhteistyösuhteet muihin muotoilijoihin vahvistuivat.

* erityiskiitos Tredean Merja Ryöpylle kommenteista

Blogipostaus on julkaistu myös Kuowin blogissa.

Riina Pulkkinen

Riina Pulkkinen

Perustaja

Asiakaskehitystoimisto Kuowi Oy
Valmetinkatu 5 N, 33900 Tampere
040 7080 178
riina(ät)kuowi.fi

Muotoco

Tredea

eu6aika-tunnus-slogan-RGB-C

Yhteystiedot

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredea Oy

Kehityspäällikkö
Aki Anttila
050 365 6664
aki.anttila@tredea.fi

Tilaa sisältö

Syötä sähköpostiosoitteesi tilataksesi blogin artikkelit ja saadaksesi päivityksiä sähköpostitse.